فیلم| کره شمالی چه نوع موشک‎هایی را در اختیار دارد؟

18:30 - 09 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۶۰۶۱
کره شمالی در پی بدعهدی واشنگتن در عمل به تعهدات توافق شده، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای خود را از سر گرفته است..

- طی هفته‎های اخیر تنش‌های میان آمریکا و کره شمالی به شدت افزایش یافته و توافق صورت گرفته میان واشنگتن و پیونگ یانگ نیز با شکست مواجه شد.

کره شمالی به دلیل بدعهدی‌های آمریکا، برنامه هسته‏‎ای خود ر ا از سر گرفته و گزارش‌ها حاکی از تلاش این کشور برای ارتقای توانمندی‌های موشکی و هسته‌ای خود است.

درخواست برای تغییر در سیاست خارجی پیونگ یانگ

بهمن ماه سال گذشته «کیم جونگ اون»، رییس کره شمالی به حزب حاکم این کشور دستور داد که الگو‌های تازه‌ای را در قبال مسائل خارجی در پیش بگیرند.

علاوه بر این دی ماه سال گذشته نیز «اون» خواستار ساخت سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته‌تر شد و گفت «آمریکا بزرگترین دشمن ما است.»

رییس کره شمالی ضمن مطرح کردن موضوع تغییر شکل روابط پیونگ یانگ با کره جنوبی مطابق با شرایط حاکم، از سئول به دلیل همکاری در زمینه‌های غیر اساسی مانند موضوع کووید-۱۹ و گردشگری انتقاد کرده و گفته است خرید اسلحه و انجام رزمایش‌های نظامی میان کره جنوبی و آمریکا باید متوقف شود.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/2999092_342.mp4']

شکست سه دور مذاکره و از سرگیری فعالیت‌های موشکی

«دونالد ترامپ»، رییس جمهور سابق آمریکا که از زمان روی کار آمدن خود در کاخ سفید کره شمالی را یکی از اهداف مهم سیاست خارجی خود قرار داد و در نهایت با «کیم جونگ اون»، دیدار و توافق‌هایی میان ۲ طرف به امضا سید.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود ۳ بار با رییس کره شمالی دیدار کرد، اما این دیدار و گفت وگو‌ها در نهایت با عدم پایبندی واشنگتن به تعهدات خودبا شکست مواجه شد.

کره شمالی در سال‌های ریاست جمهوری ترامپ، توانست موقعیت خود را برای هرگونه مذاکره با آمریکا تقویت کند.

شکست بزرگ سه دور نشست میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، به گسترش زاردخانه هسته‌ای و موشکی کره شمالی منجر شد.

براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی «استکهلم»، کره شمالی در سال ۲۰۱۶ و قبل از به قدرت رسیدن ترامپ، دارای ۱۰ کلاهک هسته‌ای بود و اکنون ۳۰ تا ۴۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

هنوز مشخص نیست که بایدن که در دوران معاونت ریاست جمهوری اش در دولت «باراک اوباما» نیز پیشرفتی در رابطه با کره شمالی نداشت، چگونه با این چالش مواجه می‌شود.

برخی از مهم‌ترین موشک‌هایی که کره شمالی تاکنون آزمایش کرده به شرح زیر هستند:

موشک «اسکاد-بی» سال ۱۹۸۴

کره شمالی آزمایش موشک بالستیک خود را با موشک‌هایی با برد ۳۰۰ کیلومتر در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و موشک «اسکاد-بی» یکی از این موشک‎هایی است که با برد ۳۰۰ کیلومتر در سال ۱۹۸۴ به وسیله کره شمالی آزمایش شده است.

موشک «نودونگ» سال ۱۹۹۰

اولین آزمایش موشک نودونگ که یک موشک میا‌ن‌برد است به وسیله کره شمالی در ماه می‌سال ۱۹۹۰ با ۱۳۰۰ کیلومتر برد آزمایش شد و در سال ۱۹۹۳ دومین آزمایش این موشک از سوی پیونگ‌یانگ انجام شد که موفقیت آمیز بود.

موشک «تپودونگ-۱» سال ۲۰۱۵

۳۱ آگوست سال ۱۹۹۸ کره شمالی یک فروند موشک بالستیک نپودونگ-۱ با برد ۲۵۰۰ کیلومتر آزمایش کرد که از طریق این موشک ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داد.

موشک «تپودونگ-۲» سال ۲۰۰۶

کره شمالی ۵ ژولای سال ۲۰۰۶ یک فروند موشک تپودونگ-۲ را آزمایش کرد که برد این موشک ۶۷۰۰ کیلومتر است، اما این آزمایش موشکی با شکست مواجه شد.

موشک «اس. ال. ام. بی» سال ۲۰۱۵

ماه می‌ سال ۲۰۱۵ کره شمالی نخستین موشک با قابلیت شلیک از زیردریایی را با برد ۵۶۰ مایل آزمایش کرد.

موشک «تپودونگ-۲» سال ۲۰۱۶

۷ فوریه سال ۲۰۱۶ کره شمالی، موشک تپودونگ-۲ با ۱۰ هزار کیلومتر برد را آزمایش و اعلام کرد که ماهواره‌ای را در مدار زمین قرار داده است.

موسودان

به گفته تحلیلگران این موشک با سوخت مایع که برد علمی آن 3500 کیلومتر است بخش عظیمی از آسیا و اقیانوسیه را در تیررس قرار داده است و کره شمالی پس از چند آزمایش ناموفق، این موشک را در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ با موفقیت آزمایش کرد و پس از آن «کیم جونگ-اون» اعلام کرد که کشورش توانایی مطمئن و کلی برای هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در اقیانوسیه را دارد.

موشک «موسودان» سال ۲۰۱۶

۱۵ آوریل سال ۲۰۱۶ کره شمالی یک فروند موشک موسودان با برد ۱۸۶۰ مایل را آزمایش کرد که این آزمایش با شکست مواجه شد، اما دو ماه بعد و در ماه ژوئن یک فروند موشک موسودان از سوی کره شمالی با موفقیت آزمایش شد.

هواسونگ-۱۲

اواخر سال ۲۰۱۷ کره شمالی اعلام کرد قصد ایجاد آتش فراگیر در اطراف گوام با تکیه بر موشک هواسونگ-۱۲ است؛ موشکی میان‌برد که ماه می‌ برای نخستین بار با موفقیت آزمایش شده است.

این موشک با سوخت مایع که برای شلیک از طریق لانچر‌های جاده‌ای طراحی شده پیش از این از سوی کره شمالی به عنوان موشکی توصیف شده که برای هدف قرار دادن آلاسکا و هاوایی ساخته شده است.

در پی آزمایش موفقیت‌آمیز ماه می‌، پیونگ‌ یانگ دو موشک قاره‌پیمای هواسونگ-۱۴ را آزمایش کرد و تحلیلگران بر این عقیده هستند که در صورت تکمیل، نوار گسترده‌ای از قاره آمریکا به خصوص لس‌ آنجلس و شیکاگو در تیررس این موشک قرار دارند.

اطلاعات به دست آمده از آزمایش موشکی ماه می‌ف نشان می‌دهند که برد موشک هواسونگ-۱۲ بین ۴ هزار تا ۷ هزار کیلومتر (۲۵۰۰ تا ۴۳۵۰ مایل) است.

 

var player = videojs('player_657215_2998533',{poster:'',width:400,height:300}); player.one('play', (function(){ $.post('/fa/ajax/news/video/2998533',{},function (data) {}); }));

پوک‌گوک‌سونگ-۲

این موشک قابل شلیک از زیردریایی بوده و نوع قابل پرتاب آن از سطح زمین نیز در حال توسعه است، برای نخستین بار این موشک با سوخت جامد در ماه فوریه ۲۰۱۷ با موفقیت آزمایش شد و سه ماه بعد رئیس کره شمالی اعلام کرد که بعد از یک آزمایش دیگر، این موشک آماده تولید انبوه است.

تحلیلگران می‌گویند که موشک پوک‌گوک‌سونگ-۲ قابلیت موشکی کره شمالی را ارتقا داده است، زیرا موشک‌های با سوخت جامد را سریعتر و مخفیانه‌تر از موشک‌های با سوخت مایع شلیک کرد؛ همچنین موشک‌هایی با سوخت مایع باید قبل از پرتاب سوخت‌گیری شده و علاوه بر نیاز به لانچر باید با کامیون به محل پرتاب منتقل شوند.

تحلیلگران این موشک را «میان‌برد - برد بلند» توصیف می‌کنند؛ اصطلاحی که برای موشک هواسونگ-۲ نیز به کار می‌رود، برخی متخصصان کره جنوبی اعلام کرده‌اند که این موشک قابلیت رسیدن به گوام را دارد، اما مقام‎های دفاعی کره جنوبی بُرد این موشک را ۲ هزار کیلومتر تخمین زده‌اند که برای هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در ژاپن کافی است، اما قابلیت رسیدن به گوام را ندارد.

آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی

کره شمالی تاکنون ۶ آزمایش هسته‌ای انجام داده و پنجمین و ششمین آزمایش این کشور در دوران ریاست جمهوری ترامپ و پیش از دیدار‌های دوجانبه صورت گرفته است.

پنجمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای سال ۲۰۱۶

۹ سپتامبر سال ۲۰۱۶ کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد که گفته می‌شود قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی تا به امروز بوده است.

کره‌شمالی در روز ۳ سپتامبر ششمین آزمایش هسته‌ای خود را در سایت هسته‌ای «پونگی-ری» انجام داد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *